Domaća proizvodnja osigurava radna mjesta

Kožarsko prerađivačka industrija, napose kožna galanterija, ima u Hrvatskoj bogatu tradiciju. To zahvaljuje, prije svega, visokoj kvaliteti, inventivnosti u odabiru modela te upornom radu u uvjetima koji im najčešće ne pogoduju. Tvrtka Galko danas je predvodnik na tom području. Razgovor s čelnikom tvrtke približava nam svu složenost rada i djelovanja na relativno nesigurnom i vrlo zahtjevnom tržištu.Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry is standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book.

K&O : Tvrtka Galko osnovana je 1993. godine u Malom Bukovcu, mjestu nedaleko od Varaždina. Od obiteljskog obrta tvrtka Galko d. o. o. izrasla je u vodećeg proizvođača torbi i kožne galanterije koji danas zapošljava više od sedamdeset djelatnika. Kako ste uspjeli u tome? Što to znači u smislu ukupne zastupljenosti na tržištu i ukupnih ostvarenih prihoda?

Božidar Ledinko : Najiskreniji odgovor na ovo jest da nema recepta koji mogu podijeliti. Iza svega je mnogo rada i zalaganja, kako mojega osobno, tako i od mojih suradnika. Vjerujem da ćete se složiti sa mnom da je uspjeh vrlo relativan.

K&O : Usmjereni ste na proizvode visoke dodane vrijednosti uz stalnu komunikaciju s kupcima te kontinuiran tehnološki napredak. Vaši djelatnici, od menadžmenta, razvoja, dizajna, nabave, prodaje, marketinga i proizvodnje, uz potrebna stručna znanja, imaju i višegodišnje radno iskustvo, što je omogućilo rast i u doba krize. Kako osiguravate tu visoku dodanu vrijednost u svojim proizvodima?

Božidar Ledinko : Stalnim nastojanjima da budemo bolji. Pratimo svjetske trendove i trudimo se biti ukorak s najvećim svjetskim igračima. Razlika je u tome što oni imaju mnogo jaču potporu u matičnoj zemlji te su financijski mnogo moćniji. Mi se doslovno borimo iz dana u dan s preživljavanjem pa Vam je jasno koliko energije možemo usmjeriti u razvoj, novitete itd. No, ipak uspijevamo zahvaljujući jakom stručnom timu i velikoj želji te entuzijazmu svakog zaposlenog.

K&O: U gotovo svim djelatnostima sve se češće javlja problem radne snage s potrebnim kvalifikacijama i vještinama. Kako rješavate to goruće pitanje?

Božidar Ledinko : Osobno se ovim pitanjem bavim već duže vrijeme. O tome se sad govori malo intenzivnije, ali smatram da određene strukture još uvijek nisu svjesne ove problematike. Obitelj, tvrtka, lokalna zajednica pa i država – to su ljudi. Bez ljudi sve ostalo nema smisla. Mi problem rješavamo edukacijom unutar tvrtke. To je proces i to je novac! Trudimo se ljudima omogućiti pristojna primanja i, otvoreno priznajem, nismo zadovoljni svojim mogućnostima u tom smislu. Smatram da će ubuduće biti teško doći do bilo kakvih kadrova, a ne samo stručnih, ako se ne zaustavi trend iseljavanja mladih ljudi.

K&O : Kao misiju ste postavili visoke standarde: stvarati proizvode vrhunske kvalitete i dizajna, osigurati najbolju kvalitetu usluge i sačuvati povjerenje kupaca i poslovnih partnera. Kako ostvarujete tu misiju? Gdje vidite mogućnost produbljivanja tih postavki?

Božidar Ledinko : Misiju ostvarujemo ustrajnošću unatoč okolnostima. Uvijek možemo biti bolji i iz dana u dan radimo na tome.

K&O : Vizija poslovne politike Galka jest ostati vodeća kompanija u svojoj djelatnosti na hrvatskom tržištu uz širenje poslovanja na čitavu regiju. U kojoj je mjeri vaš program okrenut inozemnim tržištima i kakvi su izvozni rezultati?

Božidar Ledinko : Za inozemna tržišta potrebno je mnogo novca. Nažalost, naši su resursi vrlo oskudni, ali okrenuti smo izvozu i intenzivno radimo na tome. Prije dva tjedna vratili smo se sa sajma u Lyonu na kojem smo predstavili svoj poslovni program i program sitne galanterije, a u tijeku je sajam u Abu Dhabiju na kojem predstavljamo program opreme za vojsku i policiju što je također dio našeg asortimana. Da, mi jesmo vodeća kompanija u struci, međutim moram spomenuti da je mnogo tvrtki ovog tipa proizvodnje prestalo postojati. Nismo sretni zbog toga – zdrava konkurencija uvijek je dobrodošla.

Budući da svakodnevno odumiru kanali distribucije za domaće proizvođače u našoj zemlji, da strani trgovački lanci nemaju nikakvu obvezu staviti na police domaću robu, da se za potrebe naših institucija kupuje roba iz uvoza, umjesto da se daju poslovi domaćim proizvođačima, vrlo je upitan opstanak svih tvrtki iz struke.

Ako se jednom umorimo (ovdje mislim na sebe i svoj tim), vjerujem da će trebati mnogo vremena i mnogo novca da netko dođe na našu razinu, a pitanje je hoće li to uopće netko htjeti. Druge su zemlje ponosne na svoje vrhunske proizvode, a naši srednje viši i viši menadžmenti, u privatnim i državnim tvrtkama dolaze iz inozemstva i s ponosom pokazuju kakve su proizvode kupili vani… Nedostaje nam malo gospodarskog patriotizma.

K&O : Tvrtka ste koja ima jasno postavljene ciljeve, i to ne samo kratkoročno. Možete li navesti što ti ciljevi podrazumijevaju? Kakvi su daljnji razvojni planovi?

Božidar ledinko : Prije svega – preživjeti, uredno isplaćivati plaće, servisirati svoje dobavljače i sve ostale obveze. Nažalost, moramo tako postaviti stvari. Naravno da postoje vizije, ali zasad ćemo ih zadržati za sebe!

K&O : Godinama ste bili na čelu Hrvatskog društva kožara i obućara. Vrlo ste dobro upoznati s najvažnijim problemima kožarsko-prerađivačke industrije. Kakve su, po Vašemu mišljenju, realne mogućnosti te industrije? Postoje li realni društveni poticaji za daljnji razvoj ili se sve svodi na golo preživljavanje svake pojedine tvrtke? Koji su najveći nedostatci?

Božidar ledinko : Stanje je u ovoj industriji teško, ali je ipak malo bolje nego prijašnjih godina. Ljudi su vrijedni, svakodnevno se bore i opstaju. Budući da kvalitetne proizvodnje gotovo da nema, smatram da će stanje ići samo nabolje. Ako samo pogledamo potrebe svoje zemlje – javnih poduzeća (za opremu proizvoda iz kožarske struke), sve će postojeće tvrtke opstati i razvijati se ako se stvari postave na pravo mjesto. Ne kažem da se treba fokusirati i računati samo na ovo područje. Ovo je jedan dio priče koji pruža sigurnost proizvodnji i to određene strukture moraju što prije prepoznati. Razvoj mora i dalje biti primaran, aktivnosti moraju biti usmjerene na inozemno tržište, a s osiguranim dijelom proizvodnje od naše zemlje dobit ćemo više prostora i energije za navedeno. To će nam, u konačnici, biti najbolja referenca za inozemno tržište.

Ne bih htio ovaj razgovor završiti kao da samo upućujem kritike, međutim, apeliram na one koji isto tako razmišljaju, da navedeno shvate kao izazov. To se najbolje može ostvariti podupiranjem domaće proizvodnje koja osigurava radna mjesta!

Pripremio : A.Gavranović

88 views